De burgerlijke rechters

Over alles wat met politiek te maken heeft
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pj
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-06-2015 10:38

De burgerlijke rechters

#1 Bericht door pj » 13-06-2015 17:07

De burger wil steeds meer invloed hebben op de rechtspraak. Is dit een goede ontwikkeling en waarom?

chriskramer
Site Admin
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-06-2015 19:30

#2 Bericht door chriskramer » 14-06-2015 18:33

Denk niet dat meer invloed van burgers op de rechtsgang een goede zaak ik. Het voorbeeld zien we in de V.S dat in mijn ogen nu niet echt een rechts systeem is waar we jaloers op hoeven te zijn, gezien het aantal gerechtelijke blunders waar we bijna dagelijks over horen. Is misschien ook een beetje vertekent vanwege de grote van de V.S. etc.
Aan de andere kant zou meer invloed ook meer betrokkenheid betekenen en dat is misschien wel een goede zaak.

pj
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-06-2015 10:38

#3 Bericht door pj » 15-06-2015 20:06

Persoonlijk denk ik dat het de doodsteek zal zijn voor de democratische samenleving. De rechters worden naar een moraal en recht geleerd, en brengen daarin hun eigen beleving. De burger handelt doorgaans op een instinct, niet op het principe van gelijke behandeling. Zet een kindermoordenaar voor de rechter en hij krijgt de straf naar de maatstaven der wet. Zet het voor een rechter en een groep burgers en hij wordt veroordeeld naar moraal/ethisch inzicht van de burger. Dan is het geen recht meer maar is het krom geworden. Mensen worden dan veroordeeld al naar gelang er druk wordt uitgeoefend door de maatschappij. Zij het de medemens, overheid, politiek of media.

Hetzelfde geldt overigens voor de invloed van de politiek. Die moet ook tot een beperkt minimum gehouden worden. Overigens kom ik op dit onderwerp door dit verhaal: [url]http://www.nrc.nl/nieuws/2011/10/25/tel ... echtszaal/[/url]

Als we rechters mediatraining gaan geven maken we van recht niet meer waar recht voor staat. Dan maken we er iets van wat in de handen van de media gebruikt kan worden tot afvlakking.

chriskramer
Site Admin
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-06-2015 19:30

#4 Bericht door chriskramer » 17-06-2015 19:44

Ben ik wel met je eens.
Het probleem met ons systeem is weer dat je bepaalde rechters hebt die totaal geen feeling met de samenleving hebben. De moraal van een samenleving kan veranderen. In de jaren 70 van de vorige eeuw waren mensen meer begripvol ten opzichte van pedofielen en nu is dat begrip er helemaal niet. Een rechter moet daar mijns inziens wel enigszins rekening mee houden.

pj
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-06-2015 10:38

#5 Bericht door pj » 19-06-2015 16:56

Dus de samenleving die in 30 jaar verandert, onder invloed van alles waar we bang voor zijn, media, w/e floats your boat, dat moeten we doorgeven aan degene die het recht voeren?

chriskramer
Site Admin
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-06-2015 19:30

#6 Bericht door chriskramer » 19-06-2015 20:57

Het recht dat gesproken wordt is niet onveranderlijk. Het recht veranderd met de algemene mores mee.
Er zijn bijv. staten in de V.S. waar je vijftig jaar terug gevangenis straf kon krijgen voor orale of anale seks. Daar lachen we nu om.
Vroeger hadden we de doodstraf en nu vinden we dat over het algemeen barbaars.

Plaats reactie