De Mens die God wordt

Over alles wat met religie te maken heeft
Plaats reactie
Bericht
Auteur
chriskramer
Site Admin
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-06-2015 19:30

De Mens die God wordt

#1 Bericht door chriskramer » 07-06-2015 11:29

We staan op de drempel van allerlei nieuwe ontwikkelingen waarbij mens en techniek steeds meer samengaan. Dit zal leiden tot de ontwikkeling van een soort combinatie van mens, computer en robot. Een cyborg die vrijwel onsterfelijk lijkt te zijn. Deze cyborg is weer een nieuwe stap in de evolutie van het bewustzijn.
De mens zal een soort God worden. Is dit een goede ontwikkeling of werken we aan onze eigen ondergang?

pj
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-06-2015 10:38

#2 Bericht door pj » 10-06-2015 11:01

Volgens mij is de technologische ontwikkeling nog niet ver genoeg om dit daadwerkelijk te laten gebeuren. Het kan wel degelijk een nieuwe vorm van evolutie. Net als evolutie zelf alles ontwikkelt wat natuur is, is de evolutietheorie zelf ook aan evolutie onderhevig. Het zou best mogelijk zijn dat we kunnen streven naar een nieuwe vorm van het beheersen van bewustzijn.

De andere kant is dat de ontwikkeling wel degelijk ver genoeg is, maar dan niet in het menselijke lichaam maar geest. Hoe alles om ons heen gesystematiseerd is, computers, robots en zelfs de (onbewuste) invloed van bedrijven om er te voor zorgen dat we kopen wat zij ons willen laten kopen. Dit is de evolutie die het bewustzijn heeft meegemaakt. Het modernisme. En net zoals er verlichting kwam, is er nu het post-modernisme. Een tijd waarin we minder waarde gaan hechten aan het lichamelijke maar meer aan het geestelijke.

Op die manier wordt de mens god over zijn eigen leven. Ook icm de opkomst van nieuwetijdse religies en ook de populariteit van bijvoorbeeld het boeddhisme.

Die nieuwe vorm van bewustzijn door machines is iets wat in lijn past met de ontwikkeling van de natuur. Ik denk alleen niet dat wij ooit de mogelijkheid krijgen om de vorm van ons huidige bewustzijn te verenigen met een machine. We zullen daarvoor een nieuw bewustzijn moeten maken. Ik denk dat we eerder god zullen worden over een nieuw bewustzijn en een nieuw 'lichaam' dan aan een extreme lichamelijke verandering om god over onszelf te worden.

Over het algemeen is dat geen verkeerde ontwikkeling maar er kleeft wel wat aan. Als wij dieren wil overleven moeten wij de potentie van ons bewustzijn gebruiken, iets wat we naar mijn mening te weinig doen. Als het ontwikkelen van een ander bewustzijn ons helpt bij het ontdekken van ons eigen is dat alleen maar goed. Maar ik denk dat het nooit gaat lukken om twee redenen. Als eerste: filosofen komen nooit tot een consensus over de functie van het bewustzijn omdat het te veelzijdig is. Als het in de filosofie niet bedacht kan worden gaat dat ook niet gebeuren in de wetenschap want die steunt daarvoor teveel op de filosofie. En ten tweede: het bewustzijn is net zo divers en uitgebreid als de oneindigheid van het universum. Je bent nooit in hetzelfde bewustzijn, geen enkele seconde, er verandert altijd wel iets in je of buiten je. Net als het universum nooit hetzelfde is. Ook de lagen die je bewustzijn kan hebben (door te leren/ervaren/ontwikkelen) wordt alleen tegengehouden door ziekte of dood. Zonder dat zou je bewustzijn oneindig zijn. Pas als we een oneindigheid kunnen vatten in een eindigheid zijn we dichtbij genoeg.

chriskramer
Site Admin
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-06-2015 19:30

#3 Bericht door chriskramer » 10-06-2015 20:34

Ik zie een wereld voor me waarin we een elite krijgen die lichamelijk en geestelijk ver voorloopt op de arme onderklasse, doordat ze meer toegang hebben tot nieuwe technieken. Er zal worden gesleuteld aan genen, aan ons lichaam, er komen printers die onze organen kunnen produceren en over een aantal jaren zit er gewoon een computer in ons lichaam waardoor we in direct contact staan met internet en daardoor met alle informatie in de wereld. Dat is denk ik nauwelijks nog tegen te houden, terwijl we ons af moeten vragen of al die nieuwe technieken er misschien niet voor zorgen dat de mens zoals we die nu nog kennen, ophoudt te bestaan.
Het mens zijn wordt bepaald door leren, lijden en sterven. Aan al die drie punten zal waarschijnlijk een einde komen en daarmee zal de mens ophouden te bestaan.
Ik ben het trouwens met je eens dat het bewustzijn zeer veranderlijk is en in allerlei vormen voor komt maar ons bewustzijn zal veranderen door de invloed van techniek en de mogelijke onsterfelijkheid. Misschien kunnen we ons bewustzijn zelfs uploaden naar allerlei verschillende computers.

pj
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-06-2015 10:38

#4 Bericht door pj » 13-06-2015 16:54

Ik denk dat juist dat het leren, lijden en sterven zich gaat verplaatsen naar een ander niveua. Stel dat we technologisch zo ver zijn dat we de Mens kunnen verenigen met de Technologie. Dan zijn we zeker in staat om de technologie zelfstandig te laten werken. Laat al de technologie nu ook zichzelf kunnen onderhouden waardoor ze zichzelf kunnen ontwikkelen en zonder menselijke tussenkomst kunnen functioneren. Dan pas worden we als goden. Op die manieren worden we de 'spelende mens'. Dan kunnen we consumeren wat we willen, zonder dat we hoeven te werken. Grondstoffen worden automatisch gewonnen, producten worden automatisch afhankelijk van de behoefte geproduceerd. Vanaf de delven tot recycling. Uitvoerend en innoverend.

En klassen, inderdaad die blijf je houden zolang geld bestaat. Maar geld is wanneer we een goede energiebron als kernfusie hebben niet meer van toepassing. Grondstoffen kunnen vrijwel altijd gerecycled worden of chemisch nagebootst worden. Als er genoeg energie en er zijn genoeg grondstoffen (niet olie) dan kunnen we zoveel produceren als nodig en de klassen uitbannen.

Met betrekking op het bewustzijn, zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Als het bewustzijn zo veranderlijk is moet zou het niet raar zijn dat het in contact kan komen met een digitale wereld. Maar ik zou dan uploaden een stap te ver vinden. Dat is namelijk al het bewustzijn één maken, en het hoogste goed van de mens op dit moment is juist het individualiteit. Aan de andere kant, de hoeveelheid technologie die wij kennen geeft wel ruimte om sneller één te worden met de technologie.

Misschien moet je het bekijken als tijd. Bijvoorbeeld, het horloge heeft er voor gezorgd dat we meer met tijd zijn gaan leven. Er is structuur en voornamelijk orde gekomen met de komst van de klok. Het leven is vervolgens om tijd gaan draaien, vrijwel alles wat je doet. Het heeft er voor gezorgd dat we minder in het 'nu' zijn gaan leven, maar meer in de toekomst en het verleden. Omdat we altijd uit- of terugkijken en -rekenen naar iets.

Maar vind je deze evolutie verkeerd dan? Is het niet een ontwikkeling van de mens? Net als dat tijd een onderdeel is geworden van ons bestaan?

chriskramer
Site Admin
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-06-2015 19:30

#5 Bericht door chriskramer » 14-06-2015 20:24

Ik denk dat het een verkeerde ontwikkeling is omdat ik bang ben dat de mens zoals we die nu nog kennen over honderd jaar niet meer bestaat en we misschien zelf wel helemaal overgenomen worden door een kunstmatige intelligentie die ons misschien gaat beschouwen als een soort koeien of schapen. We graven mijns inziens ons eigen graf tenzij we nu duidelijk grenzen gaan aangeven. Het probleem is natuurlijk dat vroeg of laat die grenzen weer opgerekt gaan worden.

pj
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-06-2015 10:38

#6 Bericht door pj » 15-06-2015 20:15

Je zou de regels zelf nooit door de machine moeten laten maken inderdaad. En de grenzen die er opgezocht worden moeten door vlees bewaakt worden. Een wet instellen als Moore's Law. Bijvoorbeeld dat ze zich niet kleiner dan de factor van 0,5 per decennia. Dit zou te programmeren zijn.

Ik zat van het weekend 2001: A Space Odyssey Daarin zit een computer die uiteindelijk zich door de mens tegen de mens keert. Heel boeiend (eventueel alleen die scenes) te zien. Er zit een gedeeld idee in, al sinds de jaren '60. Het maakt het niet zo groot als al die andere films, maar houdt het dicht bij de emotie. Kijken waard, heeft me wel anders doen laten denken hierover.

De kans om slaaf te worden... op een manier zijn we dat al. Het gebruik van electronica en de afhankelijkheid van Google om te weten of een plant wel of niet giftig is bijv. Dat wat ons dood kan maken zien we niet meer als een bedreiging, hebben we niet eens de kennis meer van. Ik denk niet dat we het slaafse zozeer moeten vinden als een zeer bewust proces, maar meer een sluimerend principe dat langzaam maar zeker perceptie, communicatie en het verstand overneemt.

chriskramer
Site Admin
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-06-2015 19:30

#7 Bericht door chriskramer » 17-06-2015 19:57

Ik heb het begin van 2001 wel eens gezien. Inderdaad een intrigerende film die veel vragen oproept. Dat zie je ook terug in het werk van Philip K. Dick. Science fiction is natuurlijk zo ie zo een voorloper, qua gebruik van nieuwe technieken en het stellen van filosofische vragen. In de film Blade Runner, die gebaseerd is op een boek van K. Dick, zie je ook de vraag of een kunstmatige intelligentie "bewust" kan worden.
Brave New World van Aldous Huxley is ook een mooi voorbeeld van hoe onze maatschappij zich kan gaan ontwikkelen. Hij heeft het o.a. over het feit dat mensen worden onderworpen, o.a. door middel van drugs en medicijnen en dan zelfs onder de slechtste omstandigheden nog gelukkig kunnen leven.
https://www.youtube.com/watch?v=V4C6xkjMqdg

Plaats reactie